Sezon 2023 to trzeci rok ze sprintami. Sprawdziliśmy, gdzie w tym roku odbędą się sprinty F1. Przypominamy także zasady tego wyścigu i punktację, jaka w niej obowiązuje.
Gdzie odbędą się sprinty Formuły 1 w sezonie 2023?
W 2023 roku cykl sześciu sobotnich zawodów obejmie zawody sprinterskie na dystansie 100 km. Sprinty F1 z 2023 roku mają już wspólną przeszłość z torami Red Bull Ring i Interlago. Zawody te były tam rozgrywane odpowiednio w 2022 roku oraz 2021 i 2022. Jednak oprócz nich wszystkie inne tory będą prezentowały nowe formaty wyścigów po raz pierwszy.
Bukmacher | Bonus | Kod |
---|---|---|
🔵 STS.pl | 760 PLN w bonusach | BETONLINE |
🟡 eFortuna.pl | 145 PLN w bonusach | BETONLINE |
🔴 Superbet.pl | 3754 PLN w bonusach | BETONLINE |
🟢 Betfan.pl | 200% do 400 PLN | BETONLINE |
W sezonie 2021 i 2022 odbyły się trzy wyścigi sprinterskie. W 2021 odbyły się na torach Silverstone, Monza i Interlagos. Zostały one później zastąpione przez Imola i Red Bull Ring, podczas gdy Sao Paulo pozostało niezmienne. Jednak kolejne próby nowych torów przydadzą się, aby nowy format mógł wejść na dłużej do świata Formuły 1. Miejsca takie jak Baku, Spa-Francorchamps i Austin konsekwentnie organizują ekscytujące wyścigi. Podczas gdy Losail miał udany debiut jako zamiennik w 2021 roku, wyprzedzanie na prostej startowej jest trudne, przez co jego przydatność do Formuły 1 jest niepewna.
Od dawna wiemy, jak wygląda kalendarz sezonu 2023. Jednak gdzie odbędą się sprinty?
Sprinty F1 w sezonie 2023 odbędą się w:
- Azerbejdżanie, 18 marca
- Austrii, 1 lipca
- Belgii, 29 lipca
- Katarze, 7 października
- Austin (Stany Zjednoczone), 21 października
- Brazylii, 4 listopada
Na czym polegają sprinty w Formule 1? Zasady wyścigów
Wiele emocji przyniosły poprzednie sprinty w Formule 1. Zasady musiały jednak zostać lekko zmodyfikowane. Aby uniknąć nieporozumień, Komisja F1 zmieniła zasady przyznawania Pole Position przed sezonem 2022. Poprzednio pole position podczas sprinterskiego weekendu wpływało na statystyki zwycięzcy sobotniego wyścigu. Jednak od 2022 roku pole position jest przyznawane zwycięzcy piątkowej sesji kwalifikacyjnej. Ta modyfikacja została wprowadzona w celu wyjaśnienia zasad i pozostanie w mocy również w sezonie 2023.
Dlaczego warto? | Bukmacher | Bonus |
🔥 Najwyższe kursy | Superbet | 3754 PLN |
📱 Najlepsza aplikacja | eTOTO | 777 PLN |
❤️ Najlepsza oferta na start | STS | 760 PLN |
🎪 Najwięcej rynków | Fortuna | 145 PLN |
Jeśli chodzi o przepisy, niewiele zmieni się w zakresie rozkładów jazdy i parku zamkniętego. Komisja F1 podjęła decyzję o utrzymaniu zwycięzcy tradycyjnych kwalifikacji jako zdobywcy pole position. W związku z tym podczas weekendów z wyścigiem sprinterskim najszybszy czas uzyskany podczas piątkowej jazdy na czas będzie w statystykach traktowany jako PP, a nie jako zwycięzca wyścigu sprinterskiego, jak to miało miejsce w zeszłym roku. Dodatkowo oficjalna nazwa zawodów została skrócona z Sprint Qualifying na Sprint. A na czym polegają sprinty w Formule 1? Wyścigi sprinterskie są po prostu krótszą formą rywalizacji. Rywalizacja w sprintach rozgrywa się bowiem na dystansie 100 kilometrów.
Punktacja za sprinty w F1
W 2021 roku tylko trzech najlepszych finalistów otrzymało punkty. Punktacja za sprinty w F1 wynosiła wtedy 3-2-1. Aby jednak rywalizacja była bardziej emocjonująca, FIA i Liberty Media postanowiły rozszerzyć system punktów sprinterskich na ósemkę najlepszych kierowców na sezon 2022.
Ten nowy system wykorzystywał format punktacji 8-7-6-5-4-3-2-1. Dodatkowo zmieniono nazwę sobotniego wyścigu z F1 Qualifying Sprint na F1 Sprint, co spowodowało wyeliminowanie terminów „wyścig kwalifikacyjny” i „sprint kwalifikacyjny”. W rezultacie pozostały tylko określenia „sprint” i „wyścig sprinterski”. Jaka punktacja obowiązuje za sprinty w Formule 1 2023? Punkty będą przyznawane w takim sam sposób, jak w poprzednim, a więc:
- miejsce: 8 punktów
- miejsce: 7 punktów
- miejsce: 6 punktów
- miejsce: 5 punktów
- miejsce: 4 punktów
- miejsce: 3 punktów
- miejsce: 2 punktów
- miejsce: 1 punktów
Zwiększenie limitu wydatków w F1
FIA wdrożyła nową funkcję, aby poprawić wrażenia z wyścigów, zezwalając na dodatkowe sprinty. Ten wzrost sprintów odpowiada wzrostowi wydatków, w tym kosztów związanych z ewentualnymi szkodami podczas zawodów.
Do tej pory wszystkie zespoły otrzymywały dodatkowe 150 000 dolarów do wydania na każdy sprint. W przypadku jakichkolwiek szkód przeznaczono kolejne 100 000 dolarów zapomogi. Warto zaznaczyć, że w razie wypadku kwota ta mogła być wyższa.
Począwszy od sezonu 2023 zespoły będą miały możliwość zwiększenia swoich wydatków nawet, o 300 000 $ za każdy sprint. Wiąże się to jednak z zastrzeżeniem – wszelkie potencjalne szkody nie zostaną zrekompensowane. Biorąc pod uwagę sześć sprintów zaplanowanych na następny sezon, czynnik ryzyka będzie wyższy.