Robert Kubica w sezonie 2023 nadal będzie jeździł w ramach Długodystansowych Mistrzostw Świata. W jakim zespole pojedzie? Czy ma szanse na mistrzostwo świata i triumf w legendarnym 24h Le Mans? Oceniamy szanse Polaka i ewentualne scenariusze na kolejne sezony.
Kubica rozgościł się w klasie LMP2, ale zmienia zespół. Z kim będzie jeździł?
Na początku roku ogłoszono składy najwyższej klasy serii WEC, czyli Hypercar. Ku zawiedzeniu kibiców w żadnym z zespołów nie znalazł miejsca Robert Kubica. 38-latek jednak nie założył kierownicy na kołek. Dziś dowiedzieliśmy się, że legenda polskiego motorsportu wraca do serii WEC i klasy LMP2, której maszyny już dobrze zna. Na pewno Polak kojarzy też personel nowego zespołu, gdyż jest nim WRT. Zespół sponsorowany przez polski koncern paliwowo-energetyczny będzie nosił nazwę Orlen Team WRT.
Z tą ekipą Robert Kubica i Orlen współpracowali już w 2021 roku, podczas zwycięskiej kampanii europejskich mistrzostw długodystansowych. Poza znajomymi twarzami w garażu znajduje się także Louis Deletraz. Były kierowca F2 jeździł już z Kubicą w wyżej wymienionych mistrzostwach ELMS w barwach właśnie WRT, a także WEC w Premie w poprzednim sezonie. Skład poza Deletrazem uzupełni nowa twarz rodem z Angoli, Rui Andrade. W poprzednim zespole jeździł w RealTeam by WRT w ramach mistrzostw świata. Wcześniej znany był z Asian Le Mans Series i Euroformule Open Championship. W bolidach jednomiejscowych nie osiągał zbyt wielu sukcesów.
Czy Kubica będzie w stanie walczyć o mistrzostwo świata?
WRT to zespół, który w ostatnich latach pokazał się ze świetnej strony. W poprzednim sezonie ekipa zdobyła wicemistrzostwo świata, dwa lata temu wygrała europejski czempionat i była blisko dubletu w 24H Le Mans w klasie LMP2. Ostatecznie najpopularniejsze zawody długodystansowe wygrała ekipa WRT w składzie bez Roberta Kubicy.
Samochód między innymi Polaka nie dojechał w 2021 roku do mety wyścigu mimo prowadzenia. Poprzednie kampanie dają nadzieję, że Kubica może powalczyć o tytuł mistrzowski w klasie LMP2 oraz o triumf w tej klasie w legendarnym 24-godzinnym maratonie na Le Mans.
Czy to koniec marzeń Kubicy o najwyższej klasie?
Jedyny Polak w F1 nadal ma prawo poważnie myśleć o dołączeniu do programu Hypercar w nadchodzących sezonach. WRT ma obsługiwać projekt BMW w Hypercarach. Może to dawać szansę na dłuższą współpracę Orlenu, Kubicy w związku z tą inicjatywą.
W związku z obstawieniem miejsc w Ferrari przez członków tej drużyny z innych serii szansę na ten kierunek rozwoju są bardzo niskie. Jedyną szansą wydaje się walka o fotel w BMW bądź innym zespole.
Z tą legendą to chyba delikatna przesada