FIA opublikowała najnowszą aktualizację przepisów Formuły 1 na sezon 2025, wprowadzając liczne zmiany, które znacząco wpłyną na przebieg wyścigów. Regulamin F1 staje się coraz bardziej złożony – same Przepisy Sportowe rozrosły się ze 107 stron w ubiegłym roku do aż 120 stron w obecnym.

Koniec z punktem za najszybsze okrążenie – Red Bull z Ricciardo narobił zbyt dużo zamieszania!
Jedna z najbardziej kontrowersyjnych zmian to usunięcie bonusowego punktu za najszybsze okrążenie, który powrócił do F1 w 2018 roku po prawie 60-letniej przerwie. Decyzja ta była podyktowana sytuacją z Grand Prix Singapuru, gdzie Daniel Ricciardo z zespołu Red Bull Racing uniemożliwił Lando Norrisowi zdobycie dodatkowego punktu, co wywołało oburzenie w świecie F1.
„To było jawne wykorzystanie satelickiego zespołu do manipulowania wynikami rywala” – komentował jeden z ekspertów po wyścigu w Singapurze.
Dwa obowiązkowe pit-stopy w Monako – koniec z nudnymi wyścigami?
F1 wprowadza specjalne zasady dla konkretnych wyścigów! W Monako, znanym z procesyjnych, mało emocjonujących wyścigów, kierowcy będą musieli zatrzymać się w boksach dwa razy. To reakcja na ubiegłoroczny wyścig, gdzie po czerwonej fladze na pierwszym okrążeniu kierowcy mogli zmienić opony bez faktycznego pit-stopu.
Paradoksalnie, jedyny wyścig, który jest krótszy od regulaminowej długości o 45 kilometrów, stanie się jedynym, w którym kierowcy muszą dokonać dwóch zmian opon.
Nowicjusze dostaną więcej szans na pokazanie umiejętności
FIA podwoiła obowiązek zespołów dotyczący przydzielania pierwszych sesji treningowych niedoświadczonym kierowcom. W 2025 roku każdy zespół będzie musiał dać szansę debiutantom w dwóch pierwszych sesjach treningowych na każdy samochód w ciągu sezonu.
Za niedoświadczonych uznaje się kierowców, którzy „nie uczestniczyli w więcej niż dwóch wyścigach mistrzowskich w swojej karierze”. Z tegorocznych debiutantów kwalifikują się: Andrea Kimi Antonelli, Isack Hadjar, Gabriel Bortoleto i Jack Doohan. Liam Lawson i Oliver Bearman są już zbyt doświadczeni.
Koniec z powrotem do boksów uszkodzonych bolidów – nowe przepisy po kontrowersji z Perezem
Po sytuacji z Sergio Perezem, który w zeszłym roku wrócił do boksów z odpadającym tylnym skrzydłem (za co otrzymał karę trzech miejsc startowych), FIA wprowadziła nowe przepisy. Dyrektor wyścigu będzie mógł nakazać zespołowi zatrzymanie poważnie uszkodzonego samochodu na torze.
Red Bull później przyznał, że zdecydował się nie zostawiać samochodu Pereza na torze, aby uniknąć wprowadzenia samochodu bezpieczeństwa, podczas gdy ich drugi kierowca prowadził w wyścigu.
Surowsze przepisy dotyczące niebezpiecznego wypuszczania z boksów
Do przepisów dotyczących niebezpiecznego wypuszczania z boksów dodano 10 kluczowych słów, które mogą skutkować większą liczbą kar dla kierowców. Przepis teraz brzmi: „Samochody nie mogą być wypuszczane z garażu lub boksu w sposób, który mógłby zagrozić personelowi pit lane lub innemu kierowcy, lub który prawdopodobnie spowoduje uszkodzenie innego samochodu” (nowa część zaznaczona kursywą).
Kierowcy mogą zostać ukarani grzywną do 40 000 euro za przekleństwa!
FIA wprowadziła serię rosnących kar za wielokrotne naruszenia przepisów przez kierowców. Kierowcy F1 mogą spodziewać się grzywny do 40 000 euro za przeklinanie, choć dokładne okoliczności, w których ryzykują taką karę, pozostają niejasne. Oficjalne konferencje prasowe FIA prawdopodobnie będą najbardziej kontrolowane, choć w zeszłym roku niektórzy kierowcy nie zostali ukarani za używanie wulgaryzmów podczas nich.
Pozostałe ważne zmiany w przepisach F1 na sezon 2025 |
---|
Brak obowiązku używania „pełnych” opon deszczowych – znika przepis pozwalający dyrekcji wyścigu na nakazanie ich użycia |
Zmiany w procedurze startowej – po incydentach w Interlagos i Monzy |
Opcjonalne chłodzenie kierowcy – wprowadzono ostrzeżenie o zagrożeniu cieplnym przy temperaturze powyżej 31°C |
Nowe ograniczenia dotyczące testów starszych samochodów |
Test opon po sezonie na specjalnie przystosowanych samochodach „mule” |
Zniesienie ograniczeń dotyczących skrzyni biegów – kierowcy nie będą już karani za używanie więcej niż pięciu zestawów |
Surowsze kontrole sztywności skrzydeł – walka z elastycznymi elementami |
Wzrost wagi bolidów do rekordowych 800 kg – minimalna waga kierowców wzrasta z 80 do 82 kg |
Więcej sędziów na niektórych wyścigach – FIA może powołać czterech zamiast trzech sędziów |
Nowe zmiany w przepisach F1 pokazują, że sport staje się coraz bardziej uregulowany, a federacja stara się reagować na problemy, które pojawiły się w poprzednich sezonach.
„Regulacje stają się tak złożone, że nawet zespoły mają problem z ich pełnym zrozumieniem. To tworzy kolejne pola do interpretacji i potencjalnych sporów” – przyznał jeden z inżynierów czołowego zespołu F1.