Dokładnie 234 tysiące 228 kibiców znajdowało się w bazach ticketingowych Górnika Zabrze na koniec poprzedniego sezonu – to kolejne dane z opublikowanego we wtorek 30 września „Raportu na temat wyników finansowych klubów PKO Bank Polski Ekstraklasy – Finansowa Ekstraklasa. Sezon 2024/2025” autorstwa organizacja Grant Thornton, zrzeszającej niezależne firmy świadczące usługi audytorskie i doradcze.

Górnik Zabrze kibicowską potęgą nie tylko na Śląsku
Za sprawą cytowanego na wstępie raportu dowiedzieliśmy się, ilu kibiców w swoich bazach ticketingowych (biletowych) posiadały kluby występujące dziś w PKO Bank Polski Ekstraklasie na koniec sezonu 2024/2025. Krajową konkurencję na głowę bije Legia Warszawa, a w ścisłej czołówce znalazły się także Lech Poznań, Widzew Łódź, Pogoń Szczecin i Górnik Zabrze. W tym gronie znalazłby się też Śląsk Wrocław, ale dziś to klub BetClic 1. Ligi. Jak to wygląda w szczegółach?
- Legia Warszawa – 893 962
- Lech Poznań – 388 596
- Widzew Łódź – 266 022
- Pogoń Szczecin – 243 941
- GÓRNIK ZABRZE – 234 228
Górnik Zabrze, który w poprzednim sezonie mógł się pochwalić średnią frekwencją na poziomie 17 129 widzów, zdeklasował konkurencję w regionie, jeśli chodzi o liczbę kibiców zarejestrowanych w swoich bazach. Jak to dokładnie wygląda w przypadku ekip z województwa śląskiego?
- GÓRNIK ZABRZE – 234 228
- GKS Katowice – 115 015
- Piast Gliwice – 114 285
- Raków Częstochowa – 113 765
W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że drugi w tym zestawieniu GKS Katowice dopiero w rundzie wiosennej dysponował swoim nowym obiektem.
Ile wynosi przychód Górnika Zabrze z dnia meczowego w przeliczeniu na jednego kibica?
Najwyższy przychód z dnia meczowego w przeliczeniu na widza osiągnęła Legia Warszawa – 94 złote. To blisko o połowę więcej niż wartości uzyskane przez kolejne kluby w tym zestawieniu, czyli Widzew Łódź (69 zł) i Lech Poznań (64 zł). Więcej niż 50 PLN wykręciły też Pogoń Szczecin i Motor Lublin.
W przypadku Górnika Zabrze przychód z dnia meczowego w przeliczeniu na jednego kibica wyniósł 35 PLN, co przełożyło się na dopiero ósme miejsce w tym zestawieniu. Co ciekawe, pomimo piątej pozycji w rankingu średniej frekwencji, 14-krotni mistrzowie Polski na dniu meczowym nie zarabiali! Jak to możliwe?!
Górnik Zabrze w sezonie 2024/2025 osiągnął łączny przychód z dnia meczowego w wysokości 10,65 miliona złotych, co jest ósmym wynikiem w stawce. Ale koszty organizacji meczów wyniosły aż 11,06 miliona (więcej tylko Legia i Lech). Bilans jest więc ujemny (-0,41 mln).
Patrząc na te ostatnie liczby, trudno się dziwić, że kwestia warunków użytkowania Stadionu im. Ernesta Pohla w Zabrzu jest jedną z najtrudniejszych w dyskusjach o prywatyzacji klubu, które ciągną się od lat i końca nie widać.
Ile koszulek meczowych i szalików sprzedał Górnik Zabrze?
W kontekście kibicowskim warto jeszcze dodać, że Górnik Zabrze w sezonie 2024/2025 sprzedał 6 391 koszulek meczowych oraz 11 259 szalików klubowych, a przychód z merchandisingu wzrósł do 5,91 miliona złotych.
Źródło: https://grantthornton.pl/publikacja/finansowa-ekstraklasa-sezon-2024-2025 / własne


