Jak poinformowano w poniedziałek 3 października, Ekstraklasa SA podpisała nową umowę licencyjną z CANAL+, na mocy której nadawca będzie miał prawa do transmisji wszystkich meczów PKO Bank Polski Ekstraklasy, w tym minimum 100 w jakości 4K, na terenie Polski w sezonach 2023/24 – 2026/27.
Ekstraklasa na dłużej w CANAL+
Czteroletni kontrakt o wartości blisko 1,3 mld złotych zapewni CANAL+ prawo do pokazywania magazynów oraz skrótów w telewizji, serwisie CANAL+ online oraz Internecie. Jeden mecz w kolejce oraz poniedziałkowy magazyn skrótów będą dostępne tak jak do tej pory w kanałach otwartych. Na antenach CANAL+, w serwisie CANAL+Online oraz w mediach społecznościowych nadawcy zadebiutują również nowe programy przygotowane z myślą o różnych grupach wiekowych, w tym najmłodszych widzach. Pierwsze z nich będzie można zobaczyć jeszcze w tym sezonie.
Nowa umowa pomiędzy Ekstraklasą a CANAL+, zatwierdzona została jednogłośnie przez kluby na ostatnim Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy i jest kontynuacją wieloletniej współpracy, a jednocześnie nowe rozdaniem w zakresie podziału praw. Analizując oczekiwania rynkowe w zakresie wyłączności, tym razem Ekstraklasa zaoferowała tylko jeden pakiet, obejmujący transmisje wszystkich meczów. Pakiet zakłada obowiązkową sublicencję jednego meczu każdej kolejki oraz możliwość transmisji magazynu ligowego w paśmie otwartym. Zapewni to dodatkowy zasięg rozgrywek i promocję dla klubów. Wyłonienie partnerów w tym zakresie będzie po stronie CANAL+.
Jak się dowiadujemy ze słów prezesa Ekstraklasy SA, w ramach jednego pakietu, oprócz obowiązku sublicencji dla telewizji otwartej, określony został także podział pozostałych praw do prezentowania ligi w telewizji i Internecie przez Canal+, ligę i same kluby. Organizatorowi rozgrywek o piłkarskie mistrzostwo Polski zależało by wypracować taki model, który będzie pozwalał na jak najszersze dotarcie z materiałami meczowymi do kibiców i promocję ligi. Uwzględnione zostaną między innymi preferencje obiorców, zwłaszcza młodego pokolenia, które obecne w Internecie przegląda głównie krótkie treści wideo. Z tego powodu w przetargu znalazł się szereg nowych uprawnień dla CANAL+, dotyczących pokazywania skrótów online zarówno w trakcie meczu, jak i w kilku wybranych oknach czasowych po jego zakończeniu. Są to formaty niezwykle popularne, co widać choćby po statystykach wyświetleń w social mediach.
Na moc nowej umowy, wraz ze startem sezonu 2023/2024, CANAL+ zaprezentuje szereg nowych formatów i propozycji programowych, co ma przyciągnąć do rozgrywek nowych kibiców, zwiększyć oglądalność telewizyjną oraz zapewnić wyższą frekwencję na stadionach. Programy i formaty będą emitowane nie tylko na antenach CANAL+ i w serwisie CANAL+Online, ale również szeroko w mediach społecznościowych CANAL+. Część z programów i skrótów będzie udostępniania dla kibiców bezpłatnie. Podobnie jak w latach ubiegłych, w mediach społecznościowych nadawcy będzie można nadal zobaczyć wszystkie bramki i kluczowe wydarzenia boiskowe już w trakcie trwania meczu (tzw. near live clips). Nowością w umowie jest założenie współpracy CANAL+ i Ekstraklasy z influencerami w zakresie pokazywania skrótów meczowych i wykorzystywania ich do budowania wysokiego zasięgu promocyjnego rozgrywek.
Jakie jeszcze nowości czekają fanów polskiego futbolu? Chcąc przyciągnąć do rozgrywek Ekstraklasy nowych widzów CANAL+ będzie wykorzystywał również nowe rozwiązania technologiczne. Przy prezentowaniu skrótów meczowych pojawią się elementy animacji oraz rozwiązania wykorzystujące rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość. Dzięki obecności na stadionach większej liczby kamer – do dwudziestu na mecz – widzowie będą mogli śledzić wydarzenia na boisku w niespotykany do tej pory sposób. Pierwsze z nowych propozycji programowych i nowinek technologicznych zadebiutują jeszcze w trakcie trwającego sezonu.
Blisko 1,3 mld zł dla Ekstraklasy z tytułu nowej umowy z Canal+
Nowa umowa z CANAL+ plasuje Ekstraklasę na 9. miejscu pod względem wartości scentralizowanych praw krajowych w Europie. Ekstraklasa znajdzie się więc w rankingu za Belgią oraz tuż za Holendrami, ale przed Danią, Szwajcarią, Austrią i Czechami. Wzrost wartości praw w Polsce to znaczący sukces na niełatwym rynku praw mediowych w Europie, gdzie po pandemii część lig, w tym niemiecka, włoska czy francuska, musi mierzyć się ze spadkami wartości kontraktów. Podpisana umowa między Ekstraklasą i CANAL+ to jednocześnie najwyższy kontrakt mediowy w Polsce pod względem wygenerowanej wartości. Prawa do pokazywania rozgrywek PKO Bank Polski Ekstraklasy wyceniane są znacznie wyżej niż transmisje na polski rynek wiodących lig zagranicznych, a nawet pakiet praw obejmujących Ligę Mistrzów i Ligę Europy.
Źródło: Ekstraklasa SA/meczyki.org