Formuła 1 kontynuuje swoją zwycięską passę finansową zgodnie z najnowszymi wynikami finansowymi serii wyścigowej. Przychody w 2024 roku znacząco wzrosły w porównaniu do roku poprzedniego, chociaż zyski nieznacznie spadły.

Wyścigowa seria, należąca do amerykańskiego giganta mediowego Liberty Media, osiągnęła przychód w wysokości 3,6 miliarda dolarów na dzień 31 grudnia 2024 roku, co oznacza wzrost o 11% w porównaniu do 3,2 miliarda dolarów w roku poprzednim.
Kwartalny przychód nieznacznie spadł – w czwartym kwartale z 1,23 miliarda dolarów do 1,16 miliarda dolarów. Co istotne, zysk również odnotował spadek – w czwartym kwartale z 122 milionów dolarów do zaledwie 23 milionów dolarów, a całoroczny zysk zmniejszył się z 297 milionów dolarów do 287 milionów dolarów.
F1 wchodzi w 75-lecie z rekordowymi wynikami frekwencji i zasięgów
Stefano Domenicali, prezes i dyrektor generalny Formuły 1, nie kryje optymizmu:
„Formuła 1 zakończyła rekordowy 2024 rok pod względem liczby wyścigów, przychodów i skorygowanego OIBDA. Jesteśmy równie optymistyczni co do 2025 roku, w którym obchodzimy 75-lecie F1, co zapewni dodatkowy impuls naszej marce. Świętowaliśmy ten kamień milowy, zapraszając całą społeczność F1 na pierwsze w swoim rodzaju wydarzenie inaugurujące sezon w The O2 w zeszłym tygodniu.”
Pomimo spadku zysków, perspektywy finansowe serii wyścigowej pozostają niezwykle pozytywne. Wzrost napędzają nowe strumienie przychodów ze sponsoringu, zwiększona frekwencja oraz rosnąca oglądalność telewizyjna i aktywność w mediach społecznościowych.
Łączna frekwencja wzrosła o 9% do 6,5 miliona widzów w 2024 roku, a całkowita liczba odbiorców telewizyjnych wyniosła 1,6 miliarda, przy 97 milionach obserwujących w mediach społecznościowych. Działania sponsoringowe również zostały zintensyfikowane.
Zaporowy portfel sponsorów – Crypto.com i Allwyn dają stabilność finansową
Co warte odnotowania, partnerstwo Crypto.com z serią wyścigową zostało przedłużone do 2030 roku. Dzieje się to w czasie zwiększonego zainteresowania kryptowalutami wśród międzynarodowej opinii publicznej, a giełdy kryptowalut są zainteresowane maksymalizacją publicznej widoczności.
F1 podkreśla również swoją niedawną umowę z Allwyn, międzynarodową firmą loteryjną zarządzającą m.in. czeskimi, węgierskimi i brytyjskimi loteriami narodowymi.
W wywiadzie dla SBC News, po ogłoszeniu partnerstwa, dyrektor generalny Allwyn zauważył, że F1 przekształciła się w „największy na świecie sport napędzany przez fanów” w ciągu ostatnich pięciu lat.
Domenicali dodaje:
„Nasz portfel sponsorów jest najsilniejszy w historii sportu, a pipeline komercyjny pozostaje solidny. Ten sukces komercyjny idzie w parze z emocjami na torze, ponieważ spodziewamy się jeszcze bardziej intensywnej rywalizacji po ubiegłorocznych niezwykle konkurencyjnych mistrzostwach, a także witamy kilku debiutantów na gridzie.”
Wzrost pomimo wyzwań – co napędza finansową potęgę F1?
Imponujące wyniki finansowe F1 są tym bardziej godne uwagi, że przychodzą w czasie, gdy wielu sponsorów sportu na całym świecie ogranicza swoje budżety marketingowe. Formuła 1 skutecznie przekształciła się z elitarnego sportu w globalną platformę rozrywkową, z rosnącą bazą fanów na wszystkich kontynentach.
Kluczowym czynnikiem sukcesu jest strategia mediów społecznościowych i cyfryzacji, która przyciągnęła młodszych fanów. Netflix z serią „Drive to Survive” odegrał znaczącą rolę w demokratyzacji sportu i uczynieniu go bardziej dostępnym dla szerszej publiczności.
Liczby mówią same za siebie:
Wskaźnik | Wynik 2024 | Zmiana r/r |
---|---|---|
Przychody | 3,6 mld USD | +11% |
Frekwencja | 6,5 mln widzów | +9% |
Widzowie TV | 1,6 mld | – |
Obserwujący w mediach społecznościowych | 97 mln | – |
Pomimo niewielkiego spadku zysków, F1 wchodzi w swoje 75-lecie jako silniejsza marka niż kiedykolwiek, z rekordową liczbą sponsorów i rosnącą bazą fanów na całym świecie.